Ce aşteptăm de la mediator ?

În ultimii ani, a devenit posibil ca un conflict, înainte de a ajunge în Instanţă sau chiar în timpul procesului aflat pe rol, să poată fi abordat şi prin altă formă de soluţionare, extrajudiciară, numită mediere. Ce presupune această procedură? Şedinţele de mediere au un caracter informal, relaxat. Caracterul confidenţial, instituit prin lege, oferă solicitantului posibilitatea de a-şi formula pretenţiile pe care le are de la partea cu care se află în conflict şi, prin dialogul facilitat de mediator, să le negocieze. Ce aşteptăm de la mediator: 1.      În primul rând, mediatorul are rolul de a înlesni comunicarea între persoanele care nu se înţeleg asupra unor bunuri, situaţii de viaţă, relaţii familiale, profesionale, sociale, religioase etc. 2.      Într-o mediere, persoanele care au un astfel de diferend sunt numite părţi, nu reclamant şi pârât, şi sunt privite cu aceeaşi înţelegere şi disponibilitate de către mediator, pentru că acesta nu se substituie judecătorului sau arbitrului, prin urmare el se foloseşte de pregătirea pe care o are, de calităţile şi experienţa de viaţă, pentru a facilita dialogul şi a aplana conflictul. 3.      Mediatorul nu este angajatul celui care formulează o solicitare de mediere, pentru că nu este avocat şi nu urmăreşte interesul uneia dintre părţi. Scopul mediatorului este acela de a înţelege obiectivele fiecărei părţi, de a căuta interesele lor comune care fac posibilă o soluţie acceptabilă pentru toţi cei implicaţi în dispută. DE CE? Este foarte simplu, dacă nu se ajunge la o astfel de soluţie de rezolvare care pune în balanţă şi avantajele şi dezavantajele rezolvării pe calea amiabilă faţă de cea din Instanţă, nu poate exista un acord de mediere semnat, finalitatea dorită a medierii. 4.      Mediatorul nu dă consultaţii juridice şi nici nu face psihoterapie, nu judecă şi nu dă sentinţe, dar cunoaşte o serie de tehnici de comunicare pe care le foloseşte pentru a detensiona momentele critice şi pentru a creea punţi între oamenii care aleg să discute raţional despre un conflict şi să caute ei înşişi soluţii de ieşire din impas. Etapele medierii: Informarea.  Mediatorul nu percepe onorariu pentru informarea cu privire la mediere. Conform deciziei CCR 266/2014 publicate în Monitorul Oficial din 25 iunie 2014, ”participarea la şedinţa de informare nu va mai reprezenta o obligaţie pentru părţi, ci o opţiune voluntară a persoanelor interesate să recurgă la o asemenea metodă alternativă, facultativă, de soluţionare a conflictelor”. Dacă în urma informării despre mediere şi avantajele reale ale acesteia, o persoană aflată într-un conflict optează pentru amintita procedură, fiind calea amiabilă, atunci ea devine partea solicitantă. Partea solicitantă (reclamantul, în termeni juridici) suportă costul demersurilor pe care Mediatorul le face pentru invitarea celeilalte părţi la mediere. Solicitarea (pe un formular tipizat) prin care persoana care are iniţiativa de a se adresa mediatorului şi pe baza unui contract de premediere , încuviinţează ca mediatorul să trimită o invitaţieoficială celeilalte părţi (sau celorlalte părţi implicate în conflict) şi să facă toate diligenţele necesare pentru ca aceasta (sau acestea) să se prezinte la prima şedinţă de mediere. După demersurile pe care le face Mediatorul pentru a aduce partea/părţile la mediere, sunt două posibilităţi: 1.Partea invitatăacceptă medierea şi atunci, se încheie un contract de mediere cu amândouă părţile sau cu toate părţile, daca sunt mai multe. 2. Partea invitată NU se prezintă la data stabilită şi atunci mediatorul eliberează un proces verbal , în care expune dacă partea şi-a arătat disponibilitatea pentru soluţionarea pe cale amiabilă a conflictului în care este implicată şi motivul pentru care nu i s-a putut face părţii invitate informarea despre mediere. Observaţii: Procesul verbal de informare  este un act care se depune la dosarul cauzei, în eventualitatea unei acţiuni în instanţă. În cazul în care părţile se înţeleg asupra (tuturor) aspectelor importante şi astfel se stinge conflictul, mediatorul eliberează un acord de mediere şi un proces verbal de încheiere a medierii.

Sursa:http://www.ultimele-stiri.eu/articol/ce-asteptam-de-la-mediator-si-care-sunt-etapele-unei-medieri/98827

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2014

(Visited 11 times, 1 visits today)

Sigur va mai intereaza si :

  • Forta juridica a unui acord de mediereForta juridica a unui acord de mediere Medierea, după cum se ştie, are ca scop găsirea de către părţi a unei soluţii viabile şi valabile, reciproc mulţumitoare şi satisfăcătoare pentru ele. Soluţia gasită şi agreată de către […]
  • Consultanta mediere pentru companiiConsultanta mediere pentru companii Conflictul poate fi costisitor pentru organizaţia dumneavoastră. Crearea unui sistem eficient de management al conflictului îmbunătăţeşte performanţele organizaţiei dumneavoastră şi […]
  • Medierea faptelor de natura penalaMedierea faptelor de natura penala Este bine să ştiţi că înainte de a începe prima audiere în faţa organelor judiciare, părţilor şi subiecţilor procesuali principali trebuie să li se comunice că au dreptul la un […]
  •  Cum se ajunge la mediere? Cum se ajunge la mediere? Medierea în România este o procedură voluntară, părţile apelează la mediere doar dacă consideră că este în interesul lor să facă acest demers. Astfel, se poate apela la mediere: a) […]
  • Ce face un mediator ?Ce face un mediator ? Fiecare mediator va avea un stil propriu de mediere şi implicit, un model personal al declaraţiei iniţiale. Şcolile de mediere româneşti acordă o importanţă diferită acestui moment din […]