Punct de vedere privind propunerile de corelare a Legii nr. 192/2006
Federatia Uniunea Centrelor deMediere din Romania emite urmatorul punct de vedere referitor la proiectul emis de Consiliul de Mediere, supus dezbaterii publice, a propunerilor de corelare a Legii nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator cu Decizia Curții Constituționale a Romaniei:
Curtea Constitutionala a apreciat, in motivarea Decizieisus-citate, ca procedura prealabilă obligatorie a informării asupra avantajelor medierii si sanctiunea inadmisibilitatii acțiunii de chemare in judecată incazul in care nu se realizeaza aceasta procedura prealabila sunt o sarcină inoportuna pusa asupra justitiabilului in conditiile in care procedura se rezuma la o simpla obligatie de informare si nu la incercarea efectiva de solutionarea conflictului prin mediere.
Introducerea evaluarii in procedura medierii constituie incalcarea principiilor fundamentale ale medierii, dat fiind faptul ca determina mediatorul sa-si incalce obligatia de neutralitate si impartialitate, fortandu-l sa analizeze conflictul sub toate aspectele sale, atat sub aspectul tratamentului asigurat partilor, cat si sub aspectul interesului fata de obiectul conflictului.
Notiunea de evaluare presupune identificarea unor eventuale solutii la care arajunge partile si intra in contradictie directa cu prevederile legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, in care sunt prevazute limitativ atributiile mediatorului, respectiv exclusiv abilitarea acestuia de a facilita comunicarea dintre partile aflate in conflict. De asemenea, obliga mediatorul sa aplice unmodel evaluativ in mediere, fara a avea un cadru legal.
Prin mentinerea obligatiei partilor de a face dovadaparticiparii la o sedinta deevaluare preliminara a cazului si informare privind avantajele medierii, partile risca sa nu mai beneficieze de obiectivismul, neutralitatea, impartialitatea siconfidentialitatea mediatorului – fundamentale in aceasta procedura, riscand sale fie impusa o solutie care nu corespunde cu nevoile lor si sa fie folositeimpotriva lor probele dezvaluite anterior declansarii sedintei de medierepropriu-zise.
Vareamintim ca Uniunea Centrelor de Mediere din Romania a inregistrat laConsiliul de Mediere din data de 19.07.2014 proiectul de lege pentrumodificarea și completarea art. 2, art. 58 și art. 601 din Legea nr.192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator, in care seprevede:
· în toate litigiile ce au ca obiect domeniile prevăzute de art. 601 din Legea nr. 192/2006, încercareaefectivă a soluționării acestora prin mediere reprezintă o condiție prealabilăpentru introducerea acțiunilor la instanțele competente; în aceste cazuri părțile vor fi asistate în modobligatoriu de avocați sau consilieri juridici;
· instituirea sancțiunii părții chemate la mediere care nu răspunde în mod expres invitației sau nuse prezintă de două ori la rând la datele fixate pentru încercareasoluționării prin mediere, în termen de 15 zile calendaristice de lacomunicare, la platacheltuielilor de judecată ocazionate de soluționarea conflictului de cătreinstanța competentă, chiar dacă a obținut o sentință favorabilă;
· in condițiile în care legea impune îndeplinireaunor condiții de fond și de formă, legalitatea acordului de mediere va fiverificată și atestată fie de avocații sau consilierii juridici ai părților, însituația în care acestea au fost asistate pe parcursul procedurii de mediere,fie de un alt avocat ales de mediator cu acordul părților;
· în caz de neexecutare debunăvoie a clauzelor stabilite prinacordul de mediere atestat de către avocat sau consilier juridic, parteainteresată poate să solicite executorului judecătoresc îndeplinirea tuturorformalităților în vederea punerii în executare a acordului de mediere. Va rugam sa observati ca:
· propunerealegislativa a U.C.M.R. subliniaza faptul că accesul la justiție nu esteobstrucționat prin instituirea condiției prealabile a încercării de soluționareprin mediere a litigiilor prevăzute de art. 601 din Legea nr. 192/2006, întrucâtpartea interesată nu este împiedicată să îşi valorifice drepturile sau săcombată susţinerile adversarului; nu se aduce atingere dreptului de a-şi angajaavocat; părțile nu sunt obligate să ajungă la o înțelegere, ci pot oricând, încazul în care eșuează în încercarea de mediere, să se adreseze în mod liber șidirect instanței de judecată – procedura out-of (orice parte are dreptulsă renunţe la mediere în timpul desfăşurării acesteia);
· dimpotrivă, reglementarea propusăeste menită să ofere și garanteze dreptul și oportunitatea cetățenilor la oprocedură rapidă și convenabilă financiar, prin care aceștia chiar să îșisoluționeze efectiv litigiul – servind în acest fel interesului colectiv albunei administrări a justiției, prin degrevarea instanțelor de judecată șireducerea costurilor. Prezența obligatorie a avocaților/consilierilor juridiciîn cadrul acestei proceduri obligatorii este de natură să asigure garanția protecțieiintegrale a drepturilor părților;
· mai mult decât atât, prin efectulexecutoriu reglementat prin propunere pentru acordurile de mediere a cărorlegalitate a fost atestată de avocați sau consilieri juridici, se instituie uninstrument de facilitare a bunei administrări a justiției, protejându-seinteresul colectiv superior.
Proiectul de corelare intocmit de Uniunea Centrelor deMediere din Romania a fost inregistrat la Guvern si Camera Deputatilor din02.07.2014.
In considerarea celor sus-expuse, va adresam solicitarea dea reanaliza proiectul legislativ al Consiliului de Mediere astfel incatpropunerea de corelare sa reflecte indicatiile deciziei Curtii Constitutionalesi interesele profesiei de mediator.
Uniunea Centrelor de Mediere din Romania (U.C.M.R.) este federatia nationala infiintata in 2005 care reunesteasociatii profesionale ale mediatorilor din toata tara.
Cu stimă,
Mugur BogdanMitroi,
Președinte U.C.M.R.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.