Teoria win-win, cheia rezolvarii conflictelor

Exista doua cauze majore care genereaza conflictele.Prima rezulta din neintelegerile datorate comunicarii. Comunicarea este un fenomen complex, cu multe distorsiuni. De multe ori ni se intampla ca una sa gandim, altceva sa vrem sa transmitem, o a treia varianta sa spunem si peste toate acestea, cu totul altceva intelege interlocutorul.

Intentia poate sa nu existe. Pur si simplu lucrurile asa se intampla. Daca nu avem capacitatea de a ne da seama de aceste distorsiuni si persistam in accentuarea lor, nu peste mult timp ne vom afla in conflict.

Cea de-a doua cauza provine din incapacitatea de a imparti niste avantaje fie ele materiale, relationale, de imagine, sau de orice alta natura. Daca fiecare parte implicata considera ca i se cuvine mai mult, fara sa ia in considerare faptul ca resursele sunt limitate si face totul pentru a obtine cat mai mult, se ajunge la conflict.

Dar care este oare momentul in care apare conflictul? Cand o relatie oarecare se transforma in conflict? De cele mai multe ori atunci cand problema ajunge sa ne afecteze personal. Cand anumite sentimente gen orgoliu, egoism, frica se manifesta, atunci sansele de a se ajunge la conflict sunt foarte mari.

Odata ajunsi in stadiul de conflict, instinctiv avem trei tendinte: sa raspundem cu aceeasi moneda, sa cedam sau sa rupem relatia. In prima varianta nu obtinem altceva decat amplificarea conflictului. In a doua situatie transmitem mesajul ca daca cineva vrea sa obtina ceva de la noi pe gratis, nu trebuie decat sa fie agresiv. In ultima situatie – atunci cand ne permitem, scapam de disputa, dar in nici unul din cazuri nu o rezolvam.

Si atunci ce este de facut? Primul pas este sa parcurgem drumul invers. Adica sa separam persoana de problema. In conflict spiritele sunt inflamate (cateodata si ochii). Dar atitudinile si comportamentele nu au nici o legatura cu rezolvarea disputei. Problemele nu se rezolva in raport cu manifestarea persoanelor. Chiar daca unii rad sau altii plang, conflictul nu dispare decat atunci cand sunt gasite solutii viabile, bazate pe criterii recunoscute de toate partile implicate. Separarea persoanei de problema este o conditie necesara dar nu suficienta.

Conflictele au patru mari moduri de rezolvare;
– negociere (mediere) – are la baza interesele partilor;
– sansa – se bazeaza pe noroc (datul cu banul, votul etc.);
– arbitraj – foloseste „dreptul” conferit de lege, traditie, obiceiuri, etc.;
– putere – castiga cel a carui forta este mai mare.

Puterea este ceea ce avem tendinta sa incercam sa ne dezvoltam in timpul unui conflict. Ni se pare ca daca avem putere, sansele de castig cresc. Ceea ce scapam din vedere este ca in general si ceilalti urmaresc acelasi lucru. Si ei isi dezvolta propria forta. Este usor de imaginat ce iese dintr-o inclestare de forte. Plus ca o eventuala solutie impusa prin forta va fi in defavoarea neta a uneia din parti, care in timp, va face tot posibilul sa echilibreze situatia.

Sansa si arbitrajul, daca sunt acceptate, pot fi solutii. Dar din punctul nostru personal de vedere ele sunt infrangeri. Nu am fost in stare sa gestionam o situatie cu probleme. Nemaivorbind ca rezultatele acestor solutii nu depind de noi si nu stim ce ne asteapta in final.

Ramane negocierea sau medierea ca unica solutie pentru un rezultat acceptabil. In primul rand pentru ca interesele partilor sunt cele luate in considerare. In al doilea rand pentru ca orice solutie pentru a fi utilizata trebuie in mod obligatoriu sa aiba acordul tuturor partilor. Senzatia unui castig trebuie sa existe pentru toti, pentru a fi de acord. Ceea ce inseamna ca solutia in mod obligatoriu trebuie sa fi de tipul win-win. Pentru ca daca nu este asa, nu se va ajunge la un acord. Argumente mai greu sesizabile pentru avantajele solutiei de tip win-win sunt si cele legate de costurile cele mai scazute si de rezistenta in timp cea mai ridicata a acordului obtinut, comparativ cu solutiile bazate pe sansa, arbitraj sau forta.

Partea frumoasa este ca pentru a ajunge aici este nevoie doar de unul. O singura parte implicata in conflict, daca este orientata catre acest tip de solutie, este de ajuns pentru a atrage si pe ceilalti in aceasta atmosfera. Elemente de comunicare eficienta si de negociere sunt de mare ajutor in obtinerea rezultatului dorit.

Sursa:http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_16153/Teoria-win-win-cheia-rezolvarii-conflictelor.html#axzz2i8mQDShy

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

(Visited 20 times, 20 visits today)

Sigur va mai intereaza si :

  • Este mediatorul dusmanul avocatului?Este mediatorul dusmanul avocatului? Am citit, recent, o sumedenie de articole in care mediatorii erau pusi la zid de avocati. Am crezut ca mi se pare, ca nu vad eu bine, dar dupa ce am vorbit personal cu niste avocati, am […]
  • Pot face echipa mediatorii si avocatii ?Pot face echipa mediatorii si avocatii ? Am citit, recent, o sumedenie de articole in care mediatorii erau pusi la zid de avocati. Am crezut ca mi se pare, ca nu vad eu bine, dar dupa ce am vorbit personal cu niste avocati, am […]
  • Standardele minimale in domeniul medieriiStandardele minimale in domeniul medierii In toate documentele europene privind medierea se vorbeste despre standardele medierii care sunt recunoscute prin calificarea ca mediator a unor profesionisti in domeniul comunicarii  prin […]
  • Medierea conflictelor pe cale amiabilaMedierea conflictelor pe cale amiabila "Secretul si farmecul vietii noastre nu stau in lipsa unui conflict, ci in hotararea si priceperea noastra de a-l rezolva".  Medierea este metoda de solutionare amiabila a conflictelor […]
  • Impacarea partilor prin mediereImpacarea partilor prin mediere Conform art.132 alin.1 Cod penal, impacarea partilor prin mediere in cazurile prevazute de lege inlatura raspunderea penala si stinge si actiunea civila. Disponibilitatea procesului se […]

Lasă un răspuns

Translate this site:
ADRESA:

BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI REPER HOTEL HOROSCOP - STATIA METROU UNIRII IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR - Pentru programare la o sedinta de mediere nu ezitati sa ne contactati la:
-Tel:0768.511.900

e-mail:

mediatormustateanu@gmail.com

Mediator Bucuresti

Birou de Mediator Petru Mustateanu a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in baza prevederilor Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator cu modificarile si completarile ulterioare, a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de Mediere precum si a Hotararilor Consiliului de Mediere. Titularul biroului a fost autorizat ca mediator de catre Consiliul de Mediere prin Hotararea nr. 1923. DIN 15.04.2000. Birou de Mediator este prezent in Tabloul Mediatorilor emis de Consiliul de Mediere si publicat in Monitorul Oficial a Romaniei.

decembrie, 2016
L Ma Mi J V S D
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Intrebarea mediatorului:

* Daca ati avea o problema ati prefera :

View Results

Loading ... Loading ...

PROGRAM MEDIERE BUCURESTI

MEDIATOR