Reducerea cu 50% a taxelor de timbru pentru conflictele solutionate prin mediere

mediere partajMedierea este o procedura voluntara. Asa a fost inca de la aparitia legii 192/2006, asa este si in acest moment si asa va si ramane, pentru a-si putea crea efectele benefice.

In mediere partile pot decide pentru ele, direct, in functie de interesele lor. Partile isi asuma responsabilitatea solutiei si a punerii ei in practica. In concluzie, in mediere, partile fac legea, fara sa incalce legea. Rolul mediatorului este acela de a crea un mediu adecvat comunicarii dintre parti si de a ajuta partile sa identifice solutia potrivita pentru situatia lor. Mediatorul nu impaca partile, nu le impune solutii, nu ii judeca si nu cauta vinovati. Un aspect important in mediere este relatia partilor, mediatorul prin munca lui fiind atent ca acordul de mediere sa mentina sau chiar sa imbunatateasca relatia dintre parti. Mediatorul nu se identifica si nu reprezinta nici una dintre partile aflate in mediere, el este neutru si impartial si nu foloseste mijloace coercitive pentru a pastra partile in mediere sau pentru a incheia un acord de mediere.

Informarea cu privire la mediere si avantajele ei
In legea micii reforme in justitie, in 2010, s-a mentionat pentru prima data varianta sedintei de informare cu privire la mediere si avantajele ei. Scopul acestei sedinte de informare este acela de a oferi romanilor posibilitatea de a afla informatii despre mediere ca modalitate de solutionare a conflictelor, direct de la un specialist in managementul conflictelor, adica de la un mediator. Inca de atunci sedinta de informare este gratuita. Dar aceasta facilitate a fost prea putin cunoscuta si folosita.

Informarea prealabila obligatorie 
Pentru a face cunoscuta medierea si pentru a incuraja folosirea ei de catre romani, legea 115/2012 a instituit obligatia de a participa la aceasta informare in anumite cauze, tot cu titlu gratuit. Tot gratuita a ramas si sedinta de informare pentru alte dispute si/sau conflicte, chiar si in situatiile in care nu este obligatorie.

Din 15 februarie 2013, odata cu intrarea in vigoare a Noului Cod de procedura civila, este obligatorie si sedinta de informare cu privire la mediere. Dar aceasta obligatie nu avea si o sanctiune pentru neparticiparea partilor. Sanctiunea inadmisibilitatii cauzei se aplica doar de la 1 august 2013. Insist asupra faptului ca doar participarea la sedinta de informare cu privire la mediere este obligatorie, medierea ramanand o procedura voluntara.

Medierea extrajudiciara

Toate aceste reglementari fac referire doar la cauzele care sunt sau urmeaza sa ajunga pe rolul instantelor. Dar medierea se adreseaza conflictelor de interese si nu conflictelor de drepturi. In mediere exista posibilitatea de a solutiona situatii care nu pot fi deferite justitiei, din diverse motive. Daca suntem atenti in jurul nostru o sa constatam ca exista oameni care traiesc in relatii conflictuale de multa vreme si care nu si le-au rezolvat tocmai pentru ca nu stiu ca exista si alte variante decat instanta. Este adevarat ca medierea poate ajuta la degrevarea instantelor, nu neaparat prin solutionarea dosarelor existente pe rolul instantelor, ci mai degraba prin solutionarea conflictelor inainte ca acestea sa devina litigii. Medierea nu este un panaceu universal, dar este modalitatea prin care se poate atenua atitudinea conflictuala a societatii romanesti si prin care se pot construi relatii functionale si armonioase.

Taxele de timbru pentru conflictele solutionate prin mediere
Inainte de modificarea taxelor de timbru, incuviintarea in instanta a acordurilor de medere era scutita de taxe. In perioada mai 2006, de la aparitia legii 192, si pina la 1 octombrie 2012, cand a intrat in vigoare legea 115/2012, se restituiau taxele de timbru platite daca litigiul se solutiona prin mediere. Dupa 1 octombrie 2012 facilitatea a ramas doar pentru cauzele care nu au ca obiect transferul de proprietate, adica in principal pentru spetele comerciale.

Reducerea taxelor de timbru pentru conflictele solutionate prin mediere
Incepand din 29 iunie 2013, odata cu intrarea in vigoare a OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, incuviintarea unui acord de mediere in instanta se taxeaza cu 20 de lei. Fie ca acordul este depus inainte ca disputa sa devina litigiu, fie ca se depune dupa ce conflcitul a devenit litigiu, taxa este aceeasi. In ceea ce priveste taxele de timbru aferente obiectului conflcitului, justitiabilii sunt scutiti de 50% din taxele de timbru care se calculeaza la valoare in conditiile in care se depune direct acordul de mediere pentru a obtine hotararea de expedient.

Taxele de timbru pentru litigiile incheiate prin acord de mediere
Nu este foarte clar ce se intimpla si cum se procedeaza in situatia in care cauza fiind pe rolul instantei si avand taxele platite integral, intervine un acord de mediere intre parti.
OUG 80/2013 nu abroga art.63 din Legea 192/2006 care stipuleaza:

(2) Odata cu pronuntarea hotarârii, instanta va dispune, la cererea partii interesate, restituirea taxei judiciare de timbru, platita pentru învestirea acesteia, cu exceptia cazurilor în care conflictul solutionat pe calea medierii este legat de transferul dreptului de proprietate, constituirea altui drept real asupra unui bun imobil, partaje si cauze succesorale.

    (2.1) Instanta de judecata nu va dispune restituirea taxei judiciare de timbru platite pentru învestirea acesteia, în cazul în care conflictul solutionat este legat de o cauza succesorala pentru care nu s-a eliberat certificatul de mostenitor.

In schimb OUG 80/2013 mentioneaza la art.45 lit j:

1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie, dupa caz, integral, partial sau proportional, la cererea petitionarului, în urmatoarele situatii:

    j) în alte cauze expres prevazute de lege.
   
Ramane de vazut daca practica este cea care va stabili echilibrul intre cele doua prevederi sau va fi nevoie de interventia legiuitorului.

Legiuitorul a inteles sa incurajeze medierea si prin reducerea substantiala a taxelor de timbru. Stimulentele financiare creaza efecte imediate, iar pozitia legiuitorului se incadreaza in trendul european de sustinere a medierii si prin scutirea, reducerea sau restituirea de taxe.

sursa:Anca Lucia Stancu, mediator http://www.medierenet.ro/2013/08/18/efectele-modificarilor-legislative-in-materia-medierii-de-la-1-august-2013-reducerea-cu-50-a-taxelor-de-timbru-pentru-conflictele-solutionate-prin-mediere/#.UhSKQJJA3LJ

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact  .

Mediator  Petru Mustateanu – Bucuresti  2013

(Visited 32 times, 32 visits today)

Sigur va mai intereaza si :

Lasă un răspuns

Translate this site:
ADRESA:

BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI REPER HOTEL HOROSCOP - STATIA METROU UNIRII IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR - Pentru programare la o sedinta de mediere nu ezitati sa ne contactati la:
-Tel:0768.511.900

e-mail:

mediatormustateanu@gmail.com

Mediator Bucuresti

Birou de Mediator Petru Mustateanu a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in baza prevederilor Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator cu modificarile si completarile ulterioare, a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de Mediere precum si a Hotararilor Consiliului de Mediere. Titularul biroului a fost autorizat ca mediator de catre Consiliul de Mediere prin Hotararea nr. 1923. DIN 15.04.2000. Birou de Mediator este prezent in Tabloul Mediatorilor emis de Consiliul de Mediere si publicat in Monitorul Oficial a Romaniei.

decembrie, 2016
L Ma Mi J V S D
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Intrebarea mediatorului:

* Daca ati avea o problema ati prefera :

View Results

Loading ... Loading ...

PROGRAM MEDIERE BUCURESTI

MEDIATOR