Medierea si scoala
Un subiect pe care l-am mai abordat aici, pe blog si preferat, dupa cum se vede, si de studentii mei – medierea in scoala:
Climatul familial are o mare influenta asupra violentei din scoli. Astfel, expunerea pe termen lung la violenta in familie, alcoolismul parintilor, abuzul fizic si abuzul sexual asupra copilului il invata pe acesta ca activitatile criminale si violente sunt acceptabile. De asemenea, comunitatile si cartierele cu o rata ridicata a criminalitatii si a consumului de droguri ii influenteaza pe tineri sa aiba un comportament violent, care este mai apoi adus si in scoli.
Medierea in scoli este atat un program, cat si un proces in care elevii sunt ajutati sa isi rezolve disputele dintre ei. Acest proces s-a dovedit a fi eficient in scoli din multe tari, inclusiv din Statele Unite, schimband modul in care elevii inteleg sa rezolve conflictele din viata lor.Schimbarile observate includ imbunatatirea stimei de sine, ascultarii, abilitatilor de gandire critica, precum și acțiuni disciplinare reduse și mai puține acte de agresiune fizica.
Mediatorii nu iau decizii, ci incearca sa ajunga la un consens, astfel incat ambele parti sa fie multumite, evitandu-se astfel conflicte ulterioare. Printre tipurile de probleme intalnite se numara dificultati de relationare, hartuire, zvonuri si barfe, confruntari rasiale si culturale, vandalism, intimidare etc.
Dar de la inceputurile timide ale medierii, pana la momentul cand aceasta a putut sa devina intr-adevar o unealta eficienta in incercarile de a invige flagelul violentei in scoli si nu numai, procesul in sine, a trecut printr-o serie de modificari. Astfel bazele sale au fost puse in Anglia, dar s-au dezvoltat si perfectionat mai tarziu in Statele Unite ale Americii. In cadrul Uniunii Europene Parlamentul şi Consiliul UE au adoptat, în luna mai a anului 2008, Directiva nr. 2008/52/CE privind aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială. In acest moment medierea este prezenta, mai mult sau mai putin, in cadrul fiecarui stat membru U.E. iar rolul mediatorului devine din ce in ce mai important, cu atat mai mult cu cat oamenii isi dau seama de avantajele medierii fata de o disputa juridica traditionala ce implica prezenta in fata unei instante.
In Romania, medierea este in curs de dezvoltare, iar nivelul la care se afla aceasta acum poate fi mult imbunatatit in special prin prezentarea catre cetateni a efectelor pozitive ale acesteia in cadrul rezolvarii unui litigiu. Un motiv pentru care medierea are totusi o sustinere in randul populatiei este data de faptul ca rezolvarea anumitor litigii in mod traditional poate dura ani de zile, pe cand medierea ar putea duce la rezolvarea litigiului intr-un timp mult mai scurt.
Prin urmare putem spune clar si raspicat ca medierea reprezinta o rezolvare reala a problemei violentei in scoli, iar autoritatiile ar trebui sa acorde mai multa importanta acestui proces, cu atat mai mult cu cat medierea presupune rezolvarea problemei inca de la aparitia acesteia, prevenind conflictele ulterioare.
Sursa:http://www.alinagorghiu.ro/2013/11/10/medierea-si-scoala/
Sigur va mai intereaza si :
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.