Medierea conflictelor – un drept castigat

mediatorViata ne ofera oportunitati care ne dau confort, adaptare, flexibilitate, capacitatea de a gasi solutii la problemele noastre. SUNTEM IN FIECARE ZI ASALTATI DE NEGURA GANDURILOR DE RAZBUNARE FATA DE CEVA SAU CINEVA CARE, INTR-UN MOMENT AL EXISTENTEI NOASTRE, NE-A FACUT RAU SAU NE-A FURAT DIN DEMNITATE.

Nemultumirile care intra in inconstientul nostru ies la suprafata, se extind, atingand persoane, de cele mai multe ori, nevinovate. Veninul existentei noastre ESTE UN CONFLICT NEREZOLVAT. Exista o alternativa pentru a solutiona conflictele noastre, alternativa care isi construieste un drum viabil: medierea.

Medierea restabileste ceea ce dorinta de razbunare a distrus: comunicarea, dialogul intre parti. Orice conflict poate fi mediat, transformat in ceva viabil, constructiv pentru o relatie viitoare. La aceasta concluzie a ajuns si marele negociator international si mediator W. Ury. Medierea ne ofera posibilitatea de A SCHIMBA ideile noastre preconcepute, clarifica ceea ce pana atunci era invaluit in ceata incertitudinii. Medierea ofera partilor sa reinceapa un dialog constructiv, empatic. Fata in fata, exprimandu-si deschis nemultumirile si sentimentele conexe, asistam la o transformare mentala a ceea ce pana atunci parea de neschimbat. Un exercitiu de imaginatie ar putea fi urmatorul: suntem fata in fata cu partea adversa intr-un loc placut, primitor. Intre parti este o a treia persoana, neutra, care asculta atent partile, le ajuta sa comunice. Acesta este mediatorul. O alta ipostaza: partile fata in fata, intr-o sala de tribunal, cu spectatori curiosi, un judecator in fata noastra care da o sentinta in care unul invinge si altul pierde. CARE IPOSTAZA DESCHIDE COMUNICAREA INTRE PARTI? In gandirea noastra trebuie sa-si faca tot mai mult loc conceptul de mediere. Este conceptul viitorului, a unei societati civilizate, unde, chiar daca exista conflicte, acestea au doar valente din care se poate invata, se poate experimenta.

Arta de a construi experientele noastre conflictuale pe fundamente conciliatorii devine punctul de plecare pentru a realiza pacea in lume. Razbunare sau iertare? Este dificil sa alegem ceea ce poate sa satisfaca mai mult egoul nostru ranit, dupa ce am suferit o injustitie. Suntem tentati desigur sa alegem a doua cale, mai usor de realizat. Medierea construieste calea pentru a putea ierta, nu numai in cuvinte dar si in trairile noastre, persoana considerata un dusman. Procesul de elaborare este indelungat, dar, incepand de la mediere, se poate ajunge la un nivel inalt de constructie interioara, la un alt tip comportamental. Mediatorul este noul intelept al erei noastre, era care trebuie sa fie a concilierii, a fericirii si intelegerii.
Mediatorul este persoana care imbraca haina empatiei, care ofera un ajutor pentru amandoua partile in conflict. Amicul care asculta partile, le creeaza o stare de bine, artistul care modeleaza comportamente in umbra impartialitatii.
“Pacea nu este absenta conflictului, ci prezenta alternativelor creative pentru a raspunde la conflict“ afirma Thompson Dorothy. Alternativa la justitie este medierea. In toate sistemele care practica medierea ca si alternativa la procesul judiciar, principiile fundamentale care guverneaza institutia medierii sunt urmatoarele:
1) Neutralitatea
Mediatorul nu reprezinta interesele nici uneia dintre parti. El nu le poate impune acestora un rezultat, avand pe tot parcursul medierii o pozitie echidistanta fata de restul participantilor la sedintele de mediere. Mediatorul nu este un judecator, nu are putere de decizie, nu poate sa hotarasca asupra rezolvarii conflictului si nu poate sa impuna partilor un rezultat.
2) Impartialitatea
O caracteristica a acestui principiu o reprezinta insasi conduita mediatorului care impune ca mediatorul sa conduca procesul de mediere avand o pozitie echidistanta fata de parti. Mediatorul nu poate sa favorizeze, prin cuvinte sau fapte, vreuna dintre parti. Este foarte important sa nu preexiste nicio relatie personala sau profesionala intre mediator si una dintre parti.
3) Confidentialitatea
Mediatorul va pastra secretul informatiilor care le obtine despre parti in timpul medierii si nu le va divulga decat cu acordul expres al acestora.
In Europa, medierea este reglementata prin legi specifice dar care au un numitor comun, acela de a alege o alternativa viabila, comoda, economica de unde ambele parti ies castigatoare.
In Romania, de la 1 august 2013, noile reglementari cu privire la mediere prevad obligativitatea de a participa la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii. Fara participarea la aceasta sedinta, in urma careia se elibereaza un certificat semnat de catre mediator, nu se poate inainta cauza in tribunal. Informarea este facuta de un mediator autorizat. Lista mediatorilor autorizati se gaseste consultand Tabloul mediatorilor autorizati de catre Consiliul de mediere. Sedinta de informare este gratuita. Daca partile decid sa aleaga medierea, onorariul mediatorului vine stabilit in functie de valoarea litigiului.
Materiile care fac obiectul medierii sunt urmatoarele :
– în domeniul protecţiei consumatorilor, când consumatorul invocă existenţa unui prejudiciu ca urmare a achiziţionării unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectării clauzelor contractuale ori garanţiilor acordate, a existenţei unor clauze abuzive cuprinse în contractele încheiate între consumatori şi operatorii economici ori a încălcării altor drepturi prevăzute în legislaţia naţională sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorului.
– în materia dreptului familiei: continuarea căsătoriei, partajul de bunuri comune, exerciţiul drepturilor părinteşti, stabilirea domiciliului copiilor, contribuţia părinţilor la întreţinerea copiilor, orice alte neînţelegeri care apar în raporturile dintre soţi cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.
– în domeniul litigiilor privind posesia, strămutarea de hotare, precum şi în orice alte litigii care privesc raporturile de vecinătate;
– în domeniul răspunderii profesionale în care poate fi angajată răspunderea profesională, respectiv cauzele de malpraxis, în măsura în care prin legi speciale nu este prevăzută o altă procedură.
– în litigiile de muncă izvorâte din încheierea, executarea şi încetarea contractelor individuale de muncă.
– în litigiile civile a căror valoare este sub 50.000 lei, cu excepţia litigiilor în care s-a pronunţat o hotărâre executorie de deschidere a procedurii de insolvenţă, a acţiunilor referitoare la registrul comerţului şi a cazurilor în care părţile aleg să recurgă la procedura prevăzută la art. 1.013 – 1.024 (ordonanța de plată) sau la cea prevăzută la art. 1.025 – 1.032 (cererile de valoare redusă) din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
In Italia, cu noile reglementari, tot din august 2013, inainte de a face cauza in tribunal, este de asemenea obligatoriu de a participa la sedinta de informare cu privire la mediere. Spre deosebire de Romania, mediatorul nu este ales de catre parti. Reclamantul trebuie sa se adreseze unui Organism de mediere public sau privat autorizat de catre MINISTERUL DE JUSTITIE. Si aici, sedinta de informare este gratuita. Materiile care fac obiectul medierii sunt:
– Dispute in condominiu
– Drepturile reale (superficie, uzufruct, de servitute, proprietate).
– Succesiuni ereditare
– Acordurile de familie
– Inchirierile si imprumuturile
– Companiile de inchiriere
– Despagubirea in caz de responsabilitate medicala.
– Daune de calomnie in presa sau cu alte mijloace
– Contracte de asigurari, credite bancare si financiare.

Intre Romania si Italia s-au stabilit acorduri care sa promoveze si consolideze institutul medierii ca modalitate unica si constructiva de a rezolva conflictele dintre parti. Un exemplu este Declaratia de la Roma, din 10 iulie 2013, dintre Uniunea Nationala a Mediatorilor Romani reprezentata de co presedintele acesteia, Zeno Sustac, care este si vicepresedintele Consiliului de Mediere din Romania si Asociatia Nationala a Mediatorilor Civili si Comerciali din Italia, reprezentata de presedintele ei, Michele Botazzi.
Desigur, intr-o societate libera si democratica, alegerea apartine individului, de a ramane in sala de mediere sau de a continua in sala de tribunal. Cum vorbim de drepturi si obligatii, avem dreptul la mediere si obligatia de a participa la sedinta de informare. Aceasta formulare nu se contrazice, am castigat un drept important, poate la fel de important cum este acela de a vota, trebuie sa-l sfrutam, sa-l pastram si sa-l transmitem generatiilor viitoare. MEDIEREA CONFLICTELOR NOASTRE ESTE PASUL SPRE PACE SI INTELEGERE IN LUME.

Autor: Silvica Simonca
Mediator civil si comercial, Italia http://news4diaspora.com/2013/08/13/medierea-conflictelor-un-drept-castigat/

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact  .

Mediator  Petru Mustateanu – Bucuresti  2013

(Visited 34 times, 34 visits today)

Sigur va mai intereaza si :

  • Diferenta intre mediere si judecataDiferenta intre mediere si judecata Explicatii despre mediere, despre cum functioneaza sau ce se intampla in cadrul unui proces de mediere se pot gasi din abundenta pe acest site. Cu toate acestea simt nevoia sa explic […]
  • CURS GRATUIT DE MEDIERE – FORMARE CONTINUACURS GRATUIT DE MEDIERE – FORMARE CONTINUA Va oferim astazi gratuit spre lectura o perspectiva detaliata asupra medierii, perspectiva ce poate fi o completare utila a cunostintelor acumulate in cursul de formare initiala […]
  • Acordul de mediere – inscris sub semnatura privata Acordul de mediere – inscris sub semnatura privata Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator la  Art. 58. - (1), spune: Cand partile aflate in conflict au ajuns la o intelegere, se redacteaza un acord care va […]
  • Rezultatele studiului de impact al Directivei privind Medierea in UERezultatele studiului de impact al Directivei privind Medierea in UE Pe 20 ianuarie 2014, in cadrul Comisiei pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European a fost prezentat studiul de impact cu titlul <<”Redemararea” directivei privind medierea: […]
  • Medierea in recursMedierea in recurs Cu toate ca medierea este cunoscuta ca o procedura prealabila instantei de judecata, partile aflate in proces pot apela la solutia oferita de mediere in oricare faza a procesului, inclusiv […]

Lasă un răspuns

Translate this site:
ADRESA:

BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI REPER HOTEL HOROSCOP - STATIA METROU UNIRII IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR - Pentru programare la o sedinta de mediere nu ezitati sa ne contactati la:
-Tel:0768.511.900

e-mail:

mediatormustateanu@gmail.com

Mediator Bucuresti

Birou de Mediator Petru Mustateanu a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in baza prevederilor Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator cu modificarile si completarile ulterioare, a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de Mediere precum si a Hotararilor Consiliului de Mediere. Titularul biroului a fost autorizat ca mediator de catre Consiliul de Mediere prin Hotararea nr. 1923. DIN 15.04.2000. Birou de Mediator este prezent in Tabloul Mediatorilor emis de Consiliul de Mediere si publicat in Monitorul Oficial a Romaniei.

decembrie, 2016
L Ma Mi J V S D
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Intrebarea mediatorului:

* Daca ati avea o problema ati prefera :

View Results

Loading ... Loading ...

PROGRAM MEDIERE BUCURESTI

MEDIATOR