ADR, metode alternative de solutionare a disputelor

 

Conceptul de ADR reprezinta raspunsul pietii la monopolul asigurat de instanta de judecata in solutionarea disputelor.
Societatea prin instrumentele de autoreglare incearca sa-si optimizeze fluxul informational aplicand la nivel macro principiul din fizica al vaselor comunicante.
Trebuie privit dintr-o alta perspectiva sistemul „dispute” relationat la sistemul social.
Astfel disputele se pot considera produse care la acest moment sunt „comercializate” de un singur „gestionar” si anume instanta de judecata.
Plecand de la premiza ca instanta de judecata reprezinta singurul instrument de gestionare al disputelor, iar conflictele reprezinta un produs care constituie piata, putem concluziona ca avem o politica monopolista bazata pe un singur „vanzator” – instanta de judecata si foarte multe „produse” cu preturi diferite – conflictul.
Politica monopolista atrage toate dezavantajele care la acest moment se traduc in realitatile sociale si anume neincredere, suspiciuni, calitate scazuta, lipsa de eficienta.
Cat timp piata conflictelor este gestionata pe aceste coordonate tensiunile sociale vor pastra dimensiunile cunoscute.
ADR s-a nascut ca raspuns la politica monopolista si constituie „concurenta” la singurul manager si anume instanta de judecata.
Sunt evidente avantajele pietii concurentiale, o prima consecinta fiind ieftinirea produsului urmata de o crestere a calitatii acestuia, beneficiarul direct, societatea, scapand de tensiunile sociale.
Daca gestionatorul unic se dovedeste inertial prin caracterul sau fundamental arhaic caracterizat de un formalism excesiv, ADR reprezinta raspunsul optim caracterizat de flexibilitate maxima si adaptabilitate optima, mecanismele interne de autoreglare fiind exclusiv neomoderniste, caracterizate de dinamica si empatie fiind guvernate de principii private.
Putem compara piata conflictelor cu piata economica iar cele doua institutii pot fi asimilate marilor companii in cazul instantei de judecata si micilor companii in cazul metodelor ADR.
Economia este sustinuta de companiile mici in proportie de 90%, acestea fiind caracterizate de eficienta prin adaptare, restul de 10% fiind asigurate de companiile mari lipsite de modularitate.
Dinamica economica este data de cele 90%, iar cresterea calitatii produselor se realizeaza prin dezvoltarea activitatilor de nisa.
Astfel ADR reprezinta raspunsul socialului la ineficienta si inertia sistemului macro fiind solutia optima de diminuare a tensiunilor sociale.
Conceptul presupune aparitia de metode alternative de solutionare a disputelor, aparitie dictata de necesitatile de stingere a disputelor in conditii optime si cu o calitate crescuta a rezultatului.
Se identifica o problema care va genera aparitia unei noi profesii.
La ce metoda se poate apela pentru o stingere eficienta a disputei avand in vedere ca in interiorul conceptului regasim negocierea, arbitrajul, medierea, concilierea si mixaje ale acestora.
Astfel apare un nou concept si anume „continuumul solutionarii disputelor”, concept care presupune o miscare permanenta a disputei intre metodele expuse anterior, miscare dictata de eficienta solutiei raportata la doua coordonate ale sistemului si anume controlul partilor din disputa asupra solutiei si costuri.
Pentru o alegere eficienta este necesara aparitia consultantului ADR care intr-o faza incipienta identifica parghiile care au actionat in nasterea „produsului” denumit disputa si raportat la acestea consiliaza partile catre metodele optime.
Persoana care indeplineste acest rol reprezinta primul filtru in selectionarea tipurilor de dispute si directionarea acestora catre metodele pretabile de stingere.
Societatea a dovedit permanent pragmatism prezent atat pentru progres cat si pentru fenomenul dinamizator denumit conflict.

Sursa:http://www.mugurmitroi.portalmediere.ro/?p=51

Daca vreti sa aflati mai multe despre mediere, va recomandam sa rasfoiti acest site sau sa sunati cu incredere la unul din numerele de telefon afisate la datele de contact .

Mediator Petru Mustateanu – Bucuresti 2013

Sigur va mai intereaza si :

  • Medierea in Statele Unite ale Americii Medierea in Statele Unite ale Americii
    Odata cu adoptarea metodelor si procedurilor alternative de solutionare a conflictelor, justitia din statele americane a cunoscut schimbari majore atat in ceea ce priveste numarul litigiilor care s...
  • Negocierea in mediereNegocierea in mediere
    Conceptul de negociere se regaseste de sine statator ca institutie conturata distinct in cadrul metodelor ADR, promovata de profesionisti, functionand dupa reguli determinate. Negocierea, conceptu...
  • Ce înseamnă o soluție amiabilă?Ce înseamnă o soluție amiabilă?
    Medierea este o metoda de solutionare a conflictelor  pe cale amiabila, prin dialog si negociere directa a partilor, prin asistarea si facilitarea dialogului partilor de catre mediator. Mediatorul ...
  • Medierea in legea malpraxisului !Medierea in legea malpraxisului !
    Medierea isi gaseste locul in legislatia din Romania iar rolul mediatorului este unul activ in pastrarea echilibrului social si pentru rezolvarea pe cale amiabila a conflictelor. Daca pana acum med...
  • Medierea familialaMedierea familiala
    Recomandarea nr.(98) 1 a Comitetului Ministrilor catre statele membre privind medierea familiala (adoptata de Comitetul Ministrilor pe 21 ian.1998, la a 616-a reuniune a delegatilor ministrilor)...
 

Leave a Reply

Translate this site:
ADRESA:

BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI REPER HOTEL HOROSCOP - STATIA METROU UNIRII IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR - Pentru programare la o sedinta gratuita de informare despre mediere nu ezitati sa ne contactati la:

NEWSLETTER

Mediator Bucuresti

Birou de Mediator Petru Mustateanu a fost infiintat si isi desfasoara activitatea in baza prevederilor Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator cu modificarile si completarile ulterioare, a Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de Mediere precum si a Hotararilor Consiliului de Mediere. Titularul biroului a fost autorizat ca mediator de catre Consiliul de Mediere prin Hotararea nr. 1923. DIN 15.04.2000. Birou de Mediator este prezent in Tabloul Mediatorilor emis de Consiliul de Mediere si publicat in Monitorul Oficial a Romaniei.

November 2013
M T W T F S S
« Oct    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Intrebarea mediatorului:

* Daca ati avea o problema ati prefera :

View Results

Loading ... Loading ...